De mythe van de ideale klant

 In Geen categorie

Als je wel eens coaching hebt gevolgd of een coach of goeroe volgt, weet hoe je dé ideale klant aantrekt, toch? En als jij een van de gelukkigen bent, die altijd alleen maar samenwerkt met ideale klanten niets dan respect van mij. 👏

Tuurlijk, ik ken ook de stappen en roep ook dat ik alleen maar samen wil werken met de ideale klant. En ik geloof ook zeker in de wet van de aantrekkingskracht en de juiste mindset. Wat je uitstraalt, trek je aan. En het is zeker een goed streven.

Maar soms wil je gewoon klanten hebben, ideaal of niet. Soms moet je gewoon aan de bak en zoveel mogelijk geld binnen harken. Nee, niet sexy, maar de rekeningen moeten ook betaald worden en ik hou persoonlijk gewoon heel erg van een lekker biefstukje op zijn tijd. En dan zijn niet alle klanten ideaal. C’est ça!

Maar hoe doe je dat dan? Hoe trek je klanten aan? En nog meer specifiek, hoe zet je online likes en comments om in klanten?

Er leiden verschillende wegen naar Rome.

Je kunt bijvoorbeeld online een community bouwen. Zorgen dat je echte fanbase krijgt die jouw bedrijf gaat vertegenwoordigen, die jouw ambassadeurs worden. Dat is echt heel waardevol. Eén nadeel, dat kost heel veel tijd! Het is een lange termijnstrategie.

Je kunt ook heel veel gratis content gaan delen, wees zichtbaar. Laat je expertise zien en deel waardevolle informatie en werk met een funnel die de klantreis zo aangenaam mogelijk maakt en leidt tot aankopen. Kost ook tijd, maar kan in een kortere periode veel opleveren.

Ga online adverteren. Dan kan via Google Ads of Facebook. Dat kost geld, maar levert op korte termijn klanten op.

Als ondernemers mijn hulp inroepen, dan vraag ik als eerste. Wat is je doel? En wie zijn jouw klanten? En hoeveel klanten wil je aantrekken?
Het verbaast me nog steeds dat ondernemers daar niet goed over nadenken. Meestal zijn de antwoorden: meer klanten, mijn producten/diensten zijn voor iedereen en zoveel mogelijk.

Als ik daar op bijv. Facebook een ad voor zou moeten maken, dan bereik ik ongeveer 11 miljoen mensen (dat zijn alle mensen die in Nederland op Facebook zitten).

Nou top! Daar zitten zeker klanten tussen. Hoeveel kost dat? Nou dan begin maar met een budget van een ettelijke duizenden euro’s. En dan wordt het stil….

Nou komen we toch weer terug op de ideale klant. Het heeft namelijk geen nut om 11 miljoen mensen proberen te bereiken waarvan er 10.999.000 totaal niet geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Dan kun je je marketingbudget beter doneren aan een goed doel.

Wat dan wel?

  • Ken je klant.
  • Je klant bepaalt je onlinekanaal, niet jij. Als jij bijvoorbeeld jongeren aan wilt spreken, ga dan niet op Facebook. Als jouw klanten voornamelijk 65+ zijn, dan is Facebook een heel goed kanaal.
  • Wees specifiek en maak keuzes. Als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Soms kan het daardoor lijken dat je mensen uitsluit. Probeer daar anders tegenaan te kijken. Je sluit mensen niet uit, maar bereikt juist alleen de mensen die jouw hulp het meest nodig hebben.
  • Maak de connectie. Mensen willen gezien worden, geef aandacht, waarde en doe een stapje extra. Dan ga je het verschil maken.

Dus wil jij meer klanten? Of ga je voor die ene ideale klant? Zet dan vandaag de eerste stap en blijf het niet uitstellen. Je kunt het prima zelf doen en als dat echt niet lukt of je hebt er echt geen tijd voor, roep dan hulp in.

Ik kan altijd meer (ideale) klanten gebruiken😉

Recent Posts

Start typing and press Enter to search