#marketingfail

 In Geen categorie

Overal op social media kun je tips krijgen over goeie marketing, de beste marketing, de meest effectieve marketing, etc.! (ook van mij)

Maar heb je ook wel eens opgelet wat voor een slechte en soms tenenkrommende marketing er voorbijkomt. Vast wel, misschien heb je het meteen weggeswiped of in je prullenbak gegooid of heb je het er nog met iemand over gehad. Van die irritante mails, berichten of telefoontjes, waar je nekharen van overeind gaan staan.

Zo kreeg ik van de week een mail, waarvan ik meteen op m’n achterste benen ging staan. Het onderwerp: gemiste kans: een website voor uw bedrijf. Dit vind ik al…mwah. Maar goed gemiste kans triggerde wel, want ik ben meteen het mailtje gaan lezen. Ik dacht namelijk, ik heb iets belangrijks gemist.

Maar in de eerste alinea ging hij al de mist in en dan vooral met de laatste zin. Dit is de letterlijke tekst:

Iets meer dan een week geleden heb ik u een mail gestuurd over het ontwerpen van een nieuwe website. Helaas heeft u daar niet op gereageerd. Een website met een professionele uitstraling, overtuigt klanten om bij u klant te worden. Daarom vindt ik het belangrijk om u nog een kans te geven. 

De taalfout kan ik nog wel door de vingers zien, maar wat een ontzettend belerende zin. Ik had de neiging om het volgende terug te schrijven:

Geachte…,

Helaas heb ik uw eerste mailtje gemist, maar ik voel me zeer vereerd dat ik nog een laatste kans krijg om mijn website door u te laten ontwerpen. Om het goed te maken stel ik voor dat we het volgende afspreken. U ontwerpt mijn website en ik geef u een cursus: emailmarketing die daadwerkelijk klanten oplevert. 

No worries, ik heb het niet gedaan. Toen ik verder las, zag ik dat hij een informaticastudent was. Dat betekent dat hij waarschijnlijk erg jong is, zijn best doet en nog veel moet leren.

Maar de medewerker van Ziggo die mij enkele weken geleden belde, die kan echt beter wat anders gaan doen. Wij hebben tv, mobiel en internet van KPN. Daar ben ik helemaal blij mee. Het doet allemaal wat ik wil, de internetsnelheid is prima, af en toe een leuke deal of korting en tot nu toe goeie service. Dus heb ik geen enkele reden om over te stappen naar een andere provider. En dan belt Ziggo. Ze hadden een fantastische aanbieding en het zou 30 euro in de maand goedkoper zijn dan KPN. Dan gaan bij mij meteen alarmbellen rinkelen, want ze goochelen met cijfertjes, binnen 10 minuten is alles geregeld en als de eerste factuur komt, blijkt dat je toch duurder uit bent. (ben ik dit jaar al eens ingetrapt met een nieuwe energieleverancier, gaat me niet nog eens gebeuren). Dus ik zeg, nee bedankt ik ben tevreden met KPN.

Het was even stil aan de andere kant van de lijn en daarna ongeloof en enige verontwaardiging. En toen de opmerking: nou dan hebben ze u goed te pakken bij KPN! (wat op mij overkomt als: je bent echt heel dom dat je niet overstapt). Mijn respons hierop was: u komt op mij echt over als iemand die kennis van zaken heeft en u brengt me nu toch wat aan het twijfelen. U heeft volgens mij wel veel verstand van internet, tv en telefonie. Dit werd bevestigd. Ik zeg: dan herkent u vast dit geluid… en toen heb ik opgehangen. No way dat ik de komende jaren klant word bij Ziggo.

Wat ik hiermee wil zeggen is, denk goed na over je marketing (en ja ook sales). Probeer je potentiële klant te verleiden en te laten zien waarom ze bij jou moeten zijn. Waarom JIJ de beste bent. Daar mag je best lef in tonen en een beetje arrogantie kan soms ook triggeren. Maar als een potentiële klant uiteindelijk toch niet voor jou kiest, bedank hem voor z’n tijd en wens hem veel succes. Benader iemand altijd vanuit waarderende communicatie en sluit ook zo af. Waarschijnlijk houden jullie er dan beide een goed gevoel aan over en misschien kom je nog een keer ter sprake op een feestje of netwerkbijeenkomst en dan is het toch fijner als dat op een positieve manier is.

Een tip: als je mails stuurt of gaat bloggen of iets gaat posten op social media. Laat het eens door iemand anders lezen.

Dat heb ik met deze blog niet gedaan, dus als jullie nog waarderende 😉 feedback hebben, laat het me weten.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

sm-specialist