Marketingtrends 2020

 In Geen categorie

Graag wil ik jullie informeren over de marketingtrends in 2020. Dit kan je namelijk helpen in je (online) marketingstrategie.

De trends in 2020 borduren eigenlijk voort op trends die we in 2019 al zagen en die gaan over:

  • Persoonlijke relatie met je klant
  • Empathie
  • Loyaliteit
  • Nostalgie
  • Sociale verantwoordelijkheid
  • Spelelement

Waar in eerdere jaren toch vooral het perfecte product voor je klanten centraal stond, staan nu de individuele behoeften van je klant centraal. Klanten willen dat je ze kent. Ze willen gezien worden en geen nummertje zijn.

51% van de consumenten verwacht dat bedrijven in 2020 zullen anticiperen op hun behoeften en relevante suggesties zullen doen voordat ze contact opnemen.

 

Het is belangrijk voor jouw bedrijf dat je bestaande klanten loyaal aan je blijven, vooral omdat er zoveel keuze is. Het is goed om na te denken, hoe je ervoor kunt zorgen dat je klanten zich speciaal voelen. IEDERE klant en niet het merendeel. Je zult moeten bedenken hoe je een stap extra kunt doen. En dat vergt inlevingsvermogen in je klant.

Verder zijn wij mensen ook nostalgisch. Veel mensen associëren bepaalde dingen met een fijn gevoel van vroeger. Misschien herken je dat als je met vrienden praat over, weet je nog, vroeger hadden we dit en dit speelgoed, of die snoepjes. Ik heb dat zelf met bepaalde koekjes, die brengen mij terug naar de herinneringen aan de bezoekjes aan mijn oma en wekken een fijn gevoel op. Dus ik ben eerder geneigd deze koekjes te kopen voor mijn kinderen (en natuurlijk voor mezelf 😉)

Een ander punt is sociale verantwoordelijkheid. Zeker in deze tijd BIG! Als je ziet wat er aan de hand is in de wereld met de corona crisis en ook met de Black Lives Matter ✊🏿 beweging. Met name grote bedrijven worden min of meer gedwongen om sociale verantwoordelijkheid te nemen en te tonen. Niet alleen met woorden, maar met daden. Bedrijven die dat niet doen, worden afgestraft door hun klanten. Social media speelt hier een grote rol in.

En als laatste voeg een spelelement toe. Dat kan iets kleins zijn en er hoeft zelfs niet persé een prijs tegenover te staan. Het gevoel van winnen, maakt endorfine aan in onze hersenen. Laat je creativiteit hier compleet losgaan. En nee, dan bedoel ik niet de standaard winacties op facebook die je overal ziet (boring 🥱), maar probeer iets origineels te bedenken.

Het bovenstaande kun je goed in je online marketing toepassen. Ga er maar eens goed voor zitten en bedenk wat jouw klant echt wil en nodig heeft. En doe dan nog een stapje extra. Nee, een grote stap extra!

Een beetje positieve aandacht vindt iedereen fijn, toch?!

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

20191111-marielle-lq-040